Nieuws | 20 Mei 2025
Beleid en Kwaliteit voortgangsrapportage
Kun je eens vertellen welke belangrijke veranderingen of vernieuwingen er volgens jou hebben plaatsgevonden binnen de logopedie bij SGL?
Het slikprotocol is aangepast, zodat er nu duidelijkere richtlijnen zijn voor het handelen bij slikproblemen. Medewerkers weten beter wat van hen verwacht wordt en waar ze op moeten letten. In de afgelopen periode hebben we ons ook gericht op het ontwikkelen van de trainingen Slikken en ContAct en het implementeren van deze trainingen in de organisatie. Tevens waren we ook bezig met het opzetten en doorontwikkelen van ons team. Dit omvatte ook het leren kennen van verschillende locaties en teams en het aanpakken van uitdagingen zoals afasie. Klinische lessen op locatie helpen bij het vroegtijdig signaleren van slikproblemen, en medewerkers weten nu sneller wanneer ze een logopedist of andere discipline moeten inschakelen. Ze weten ook hoe ze advies, zoals het indikken van dranken, moeten opvolgen. Er is vooruitgang in bewustwording, waardoor problemen sneller worden opgemerkt. Toch is er nog werk te doen. Niet iedereen heeft de scholing gevolgd, en door de wisseling van personeel en de dagelijkse drukte op de locaties, is het soms lastig om niet terug te vallen in oude gewoontes.
Hoe zou je jouw expertrol als logopedist omschrijven? En hoe zet je deze in op de locaties?
Als logopedist zet ik mijn expertise in door mijn collega's actief te begeleiden. Ik neem hen mee in wat er gedaan moet worden en hoe, zodat zij het uiteindelijk zelf kunnen uitvoeren. Een belangrijk onderdeel van mijn werk is het samen doornemen van het slikbeleid van de cliënt en het samen bekijken van mogelijkheden. Bij het indikken van drinken doe ik dit bijvoorbeeld door eerst te demonstreren hoe dit moet, het dan samen te doen, zodat iemand het uiteindelijk zelfstandig kan uitvoeren. Zo zorgen we er samen voor dat dit op de juiste manier gebeurt, ook in mijn afwezigheid. Verder geef ik altijd uitleg over waarom ik iets doe en geef advies over wat er nodig is, bijvoorbeeld met betrekking tot het klaarmaken van voeding. Verder sluiten wij ook bij overleggen op de locaties aan of werken we op locatie, zodat medewerkers ons weten te vinden. Het valt op dat medewerkers ons dan weten te vinden en vragen stellen. Soms zitten we ook bij eetmomenten en kunnen we observeren wat er gebeurd. We willen dit nog meer gaan doen. Dit kan gevraagd en ongevraagd advies zijn. Daarnaast betrekken we ook cliënten. Samen met Daily Fresh hebben we op locatie samen met cliënten geproefd en geëvalueerd of de smaken goed waren, afhankelijk van de mate van gemalen voedsel. We hielden hierbij rekening met de IDDSI-niveaus. Cliënten werden actief betrokken bij hun eetervaring, waarbij we de IDDSI-score als richtlijn gebruikten. Dit sluit goed aan bij het principe van eigen regie, waarbij de cliënten zelf invloed hebben op hun voedingskeuzes. Verder worden cliënten actief betrokken bij hun persoonlijke slikbeleid. We kijken samen wat iemand prettig vindt, of begrepen wordt waarom er een slikbeleid is en wat de gevolgen zijn van het niet volgen van het beleid. Eigen regie is hierbij het uitgangspunt. Als een cliënt bewust kiest om af te wijken, wordt dit met de specialist ouderengeneeskunde besproken en getoetst op wilsbekwaamheid. Regelmatige evaluatie is hierin belangrijk om te toetsen of de wens en het begrip nog hetzelfde zijn.
Wat doet SGL om jou te ondersteunen in het aannemen van die expertrol?
Wij hebben regelmatig overleg met onze manager, waarin we uitdagingen kunnen bespreken. SGL biedt ons de vrijheid om zaken zelf op te pakken en staat open voor onze ideeën. Wanneer we iets aandragen, wordt er echt naar ons geluisterd. Als we bijvoorbeeld aangeven dat klinische lessen noodzakelijk zijn, krijgen we de ruimte om dit te realiseren. Als er obstakels zijn, kunnen we deze met onze manager bespreken. Het bestuur en management van de organisatie erkent het belang van inzet van de logopedisten en we zien steeds meer openheid en begrip ontstaan in de lagen daaronder.
Welke uitdagingen zie je nog?
Een uitdaging is om uiteindelijk iedereen mee te krijgen en betrokken te houden.
Niet iedereen stapt vanzelfsprekend in dezelfde overtuiging of tempo mee in de verandering. Sommige individuele opvattingen vragen tijd en zorg om hier ruimte voor te bieden én tegelijkertijd beweging te stimuleren. Het is belangrijk dat het gezamenlijke belang steeds meer wordt gedeeld en gedragen. We merken dat cliënten soms de persoonlijke overtuigingen van medewerkers oppikken, wat onbedoeld invloed kan hebben op hun ervaring en vertrouwen.
Wat is jouw droom of visie voor de toekomst op logopedisch gebied?
We zijn momenteel bezig met de Con-tAct training, die zich richt op afasieproblematiek, met als doel de communicatie met mensen met afasie te verbeteren. Mijn droom is dat iedereen hierdoor beter in staat is om met cliënten die afasie hebben te communiceren en dat dit ook zichtbaar wordt in de dossiervorming. Daarnaast hoop ik dat cliënten zich makkelijker kunnen oriënteren in een ruimte door bijvoorbeeld afbeeldingen in plaats van tekst te gebruiken, en dat SGL hier nog meer op in kan spelen.
Op het gebied van slikproblemen zou ik graag zien dat de inrichting van ruimtes meer rekening houdt met prikkelvrije zones, zodat cliënten zich beter kunnen concentreren en rust kunnen vinden, vooral tijdens eetmomenten. Verder is mijn droom dat alle protocollen optimaal functioneren en dat we tijdig worden ingeschakeld, zodat het proces gestroomlijnd verloopt en door iedereen gedragen wordt.
Tot slot is het belangrijk te benadrukken dat het geweldig is dat SGL de stap heeft durven zetten om met een team van consultatie en behandeling te werken, waarbij ook de expertise van onder andere paramedici wordt ingeroepen. Dit draagt bij aan de kwaliteit van de zorg. We zijn goed op weg!