×
Winterupdate strategische koers

Na onze zomerupdate, hebben we december 2021 de winterupdate van onze strategische koers uitgebracht. Hierin heb je kunnen lezen waar we mee bezig zijn. We zijn inmiddels al een tijdje samen onderweg. Lees op deze pagina nog meer interessante informatie over onze koers en hoe het er nu voor staat.

Samen zijn we op reis… Wij gaan verder!

Alle cliënten, naasten, medewerkers en vrijwilligers van SGL ontvangen deze winterupdate in hun brievenbus of in hun digitale mailbox. Download hier de winterupdate als pdf: Winterupdate.

Wil je de zomerupdate van de strategische koers nog eens terugkijken? Dat kan hier!

Van zorgen voor naar zorgen dat…

Gelijkwaardigheid: bewonersoverleggen nieuwe stijl

Teamleider cliëntenzorg Anne Bemelen nam het initiatief:
“Ik ben gestart met een andere opzet van de bewonersoverleggen. In het verleden was het voornamelijk zo dat ik vertelde wat er speelde aan de bewoners en verdere vragen beantwoordde. Maar het initiatief kwam voornamelijk van mijn kant. Ik wil het echter graag samen doen, vanuit gelijkwaardigheid. Dus, dat er ook initiatief vanuit de bewoners komt. Nu is het zo dat we de bewoners vooraf vragen welke punten ze willen bespreken. Zo ontstaat er een gezamenlijke agenda. En ik probeer een onderwerp aan de vergadering te koppelen, waarover we actief samen in gesprek gaan. Zo hebben we al eens een quiz gedaan over BHV. Ook hebben we bijvoorbeeld het filmpje over de koers samen bekeken en erover gepraat. Wat vinden we daarvan en hoe kunnen we er op locatie invulling aan geven? Binnenkort wil ik ook graag sparren over begrippen als ‘gelijkwaardigheid’ en ‘waardering’. Belangrijk is dat we samen bepalen wat belangrijk is om te bespreken en ook dat we eerlijk zijn naar elkaar toe. Dat je dingen bespreekt, betekent niet dat alles zomaar kan. Ik heb er zin in om deze aanpak verder vorm te geven en wil ook graag meer initiatief hierin bij de medewerkers in het team neerleggen, zodat je op locatie als één team bepaalt wat je samen belangrijk vindt.” 

Cliënt Armand notuleerde het bewonersoverleg van WBC Geleen:
“Ik vond het eigenlijk wel een interessante rol. Je levert een actievere bijdrage dan voorheen. Hopelijk worden onze punten nu nog sneller opgepakt en blijven we op de hoogte van de vorderingen. Dit was de eerste keer in de nieuwe opzet, maar ik weet zeker dat andere cliënten ook deze rol kunnen vervullen. Ik hoop het wel. We hebben meer inbreng op deze manier. Het wordt ‘onze’ vergadering. Over kleinere agendapunten konden we zo soms al meteen afspraken maken of over beslissen. Dit is voor ons duidelijker en brengt meer rust. Het is goed om zo sneller resultaten te zien van het vergaderen.”
 

Eigen regie

Paul Tijssen: ‘Ik behandel u zoals ik zelf ook door u behandeld wil worden!’
"Deze woorden sprak mijn eerste baas bij mijn eerste werkdag en deze woorden heb ik mij goed in de oren geknoopt. Ik heb dan wel een hersenbloeding gehad, maar in principe ben ik nog dezelfde persoon gebleven. Ik wil niet zielig gevonden worden en ik wil ook niet als een klein kind worden aangesproken of behandeld.
Als mij iets niet lukt, dan ga ik het net zolang proberen totdat het wel lukt en anders vraag ik wel om hulp, want om hulp vragen is geen schande! Hoe wij met elkaar omgaan bij SGL is respectvol en correct, met een lach en soms met een traan."

Duurzame inzetbaarheid

Ingrid Buijsen (medewerker) vertelt over duurzame inzetbaarheid:
“Ik wil medewerkers vooral meegeven dat het belangrijk is om in gesprek te gaan over duurzame inzetbaarheid. Het is goed dat je je bewust bent van de mogelijkheden. Je kunt in het leven niet alles voorspellen, maar je kunt wel al nadenken over situaties die kunnen ontstaan. Je wilt toch tot je pensioen je werk op een fijne manier doen."

Lees meer

Vakmanschap - NL leert door…

Om hun vak goed te kunnen blijven uitoefenen kunnen medewerkers vanuit het project ‘NL leert door’ meedoen aan een ontwikkeladvies of vitaliteitsgesprek via een externe (loopbaan)coach. Het doel is om de aansluiting tussen werk, omstandigheden en de persoon te verbeteren en daarmee meer werkplezier te bereiken. Neem voor informatie hierover contact op met HR.  

Zelforganisatie - dienend leiderschap

Alle teamleiders volgen in het kader van zelforganisatie een leiderschapstraject. Daarin krijgen teamleiders handvatten om het dienend leiderschap, dat past bij zelforganisatie, op hun eigen manier vorm te geven en daarmee de teams te ondersteunen in hun ‘reis’ naar zelforganisatie.


Jolanda Deplano, teamleider:
“Ruimte is wel een belangrijk woord in dit hele traject. Ik geef ruimte aan de teams om te komen tot een aanpak die goed voelt voor het team. Cliënten hebben ruimte nodig om  hun eigen regie vorm te geven. Ruimte om de cliënt echt te leren kennen en van daaruit samen met de cliënt te kijken wat bij hem past, is voor medewerkers heel belangrijk. En wij als Teamleiders krijgen vanuit het MT de ruimte om onze rol goed te kunnen pakken. Natuurlijk zijn er kaders waarmee we allemaal te maken hebben, maar daarbinnen kunnen we vrij bewegen en leren van elkaar. Het is vergelijkbaar met een zwembad. De zwembadrand is ons kader, maar daarbinnen kijken we samen wat het beste past bij de locatie. Openheid is daarin heel belangrijk. We bespreken wat er speelt en kijken wat er mogelijk is, maar ook wat niet mogelijk is. Ik vind het mooi om samen met de andere Teamleiders een traject te doorlopen op het gebied van dienend leiderschap, om de zelforganisatie verder vorm te kunnen geven vanuit onze rol. We kunnen op onze eigen manier elkaar leren. Dat is heel waardevol.”

Samenwerking formele en informele zorg

Vrijwilligers verwendagen
In oktober hebben de verwendagen plaatsgevonden in AC de Maashorst (Baarlo) en De Graasj (Roermond). En gezien de reacties was het een succes! Door middel van een speeddate vonden er mooie gesprekken plaats die werden voortgezet tijdens een lekkere lunch. In Baarlo verzorgde entertainer ‘Rinaldo’ een aantal acts en in Roermond werd er enthousiast meegedaan met een pubquiz. Een hilarisch moment ontstond toen de (fanatieke) teams hard moesten juichen voor een paardenrace, waarbij het aantal decibels cruciaal zou zijn voor de uitslag. Slechts een enkeling had door dat dit een geintje was van de spelleider :).

Helaas moest de verwendag in Maastricht op het allerlaatste moment worden afgeblazen, vanwege zorgelijke coronacijfers. Maar deze dag gaan we opnieuw organiseren in het voorjaar van 2021! Een dag waar we (wederom) met z’n allen naar uitkijken!

Zorgtechnologie - Digicoaches binnen SGL

Sinds mei 2021 zijn we met 4 digicoaches gestart binnen SGL om medewerkers te ondersteunen in het vergroten van de digivaardigheid. De digicoaches zijn op bezoek gegaan bij teams en hebben een vragenlijst rondgestuurd om de digivaardigheid van medewerkers in beeld te krijgen. De digicoaches gaan met de medewerker zelf aan de slag en kijken daarbij of de vraag op meer mensen van toepassing is. Dan wordt deze breder opgelost en gecommuniceerd. De digicoaches zijn voor medewerkers op verschillende manieren bereikbaar. 

Lees meer

Zorgtechnologie - Bbrainklok in WBC Heerlen

Je agenda bijhouden, meldingen krijgen als je een afspraak hebt, berichtjes delen met je naasten of andere bekenden, foto’s bekijken en ook uiteraard weten welke dag en hoe laat het is. Het kan allemaal met de Bbrainklok die Miel, bewoner van WBC Heerlen gebruikt.

Miel: ‘Ik vind het vooral fijn dat ik herinneringen krijg over wat ik precies op de dag ga doen. Ik heb daarvoor geen hulp nodig van mijn begeleider. Ik krijg bijvoorbeeld een melding dat het tijd is om te gaan eten en dan ga ik zelf naar de woonkamer. Daarnaast vind ik het heel fijn dat mijn naasten ook afspraken erin kunnen zetten. Zo weet ik ook wanneer zij komen of wanneer ik bijvoorbeeld naar de fysio moet. Zo ben ik minder afhankelijk van anderen op het afgesproken moment!’

Met de Bbrainklok heeft Miel meer structuur in zijn dag. Doordat de berichten en meldingen worden gesproken is de Bbrainklok voor veel mensen toepasbaar. Een mooie vorm van eigen regie door zorgtechnologie.

Zorgtechnologie - MijnEigenPlan

MijnEigenPlan is een app waarin je als cliënt, samen met naasten en medewerkers een plan kunt maken over allerlei zaken die voor jou van belang zijn. Denk aan een duidelijke indeling van de week, stappenplannen en dingen die je wilt leren. Elke dag krijg je als gebruiker te zien wat er gepland staat. Je krijgt dan meldingen en een pop-up (extra kadertje) op het scherm. Wat ga ik vandaag doen? En wat heb ik daarbij nodig? Hoe lang duurt een activiteit? De app is te gebruiken op de telefoon of de tablet.

Je kunt de app helemaal aanpassen aan je eigen wensen. Je maakt dus zelf keuzes over waarbij je ondersteuning wilt vanuit de app. Heb je hulp nodig, dan zorgt de app ervoor dat je bijvoorbeeld een kort stappenplan ziet over hoe je de taak kunt uitvoeren.

De app vergroot de eigen regie en zelfstandigheid en zorgt voor overzicht en structuur. Wil je meer weten over de app? Kijk dan op www.mijneigenplan.nl of neem contact op met innovatieambassadeur Rick Nelissen rnelissen@sgl-zorg.nl.

Prijsvraag

2021 is bijna ten einde. We willen het jaar afsluiten met een nieuwe prijsvraag voor alle medewerkers, vrijwilligers, cliënten en naasten. Er zijn weer hele leuke prijzen te winnen…. We verloten namelijk 20 bonnen van Bol.com van 10 euro onder de inzendingen.

Wat moet je doen om een van deze bonnen te bemachtigen? Stuur ons daarvoor het antwoord op de volgende vraag:

Hoe ga jij je talenten inzetten binnen SGL in 2022?


 

Toegevoegd februari 2022: winnaars!

We kregen veel mooie, leuke en inspirerende antwoorden binnen van cliënten en medewerkers. Met hun toestemming hebben we deze gepubliceerd. Bekijk de winnende antwoorden hier. Gefeliciteerd allemaal met jullie Bol.com cadeaubon!

Je mag je antwoord op alle mogelijke manieren uitwerken. Gewoon in een mailtje, op papier, als tekst in de vorm van een kunstwerk, een foto, een tekening, een filmpje, of… Het maakt niet uit. Als het maar jouw antwoord is op de vraag!

Stuur je reactie naar communicatie@sgl-zorg.nl of naar Postbus 5036, 6130 PA Sittard. Wil je even vermelden of je medewerker, vrijwilliger, cliënt of naaste bent (Ben je naaste? Wil je dan ook even de naam van de cliënt vermelden s.v.p.?).

Door je reactie in te sturen geef je automatisch toestemming voor het gebruik van je inzending in uitingen van SGL.