×
Update strategische koers - zomer 2021

In onze zomerupdate heb je kunnen lezen waar we mee bezig zijn. Want er zijn al veel stappen gezet! Op deze pagina vind je onder andere interessante bijdragen van enkele mensen die vertellen over hun ervaringen.

Samen zijn we op reis… Wij gaan verder!

Alle cliënten, naasten, medewerkers en vrijwilligers van SGL ontvangen deze zomerupdate in hun brievenbus of in hun digitale mailbox. Download hier de zomerupdate nog eens als pdf!

- Zomerupdate - editie cliënten en naasten
Zomerupdate - editie medewerkers en vrijwilligers

Vivian van Lümich (adviseur vrijwilligerswerk) over de inspiratiesessie:

“Ik vond het een heel verfrissende sessie, waarna je concreet aan de slag kunt. Door allerlei opdrachten en middelen werk je toe naar de eindopdracht. Onze groep is heel divers. Mensen van HR, preventie, planbureau en ik van vrijwilligerswerk. Wat ik mooi vond is dat we, ondanks onze verschillen, door doelformulering erachter kwamen dat we meer overeenkomsten hebben dan we in eerste instantie dachten. We zijn dan ook tot een gezamenlijk doel gekomen. Daarnaast keken we hoe je individueel het verschil kunt maken. En daarbij is het van belang dat je kleine stappen zet: begin me de dag van morgen, je kunt namelijk elke dag het verschil maken. Mooi en waardevol, zo heb ik het ervaren.”

Mirella Wetzels (persoonlijk begeleider wonen) over medezeggenschap:

“Ik wilde graag bij het bewonersoverleg zijn. Zo krijg je echt een beeld van wat de groep belangrijk vindt. Het is dus ook goed dat in de toekomst de medewerkers met cliënten met elkaar om de tafel gaan in het kader van de medezeggenschap. Ik vind het altijd belangrijk dat mensen zich gehoord voelen. En dat je met elkaar in gesprek kunt gaan zonder vooroordelen of vast te houden aan je eigen normen en waarden. Want, hoe belangrijk is het om vanuit de driehoek in ons logo (medewerkers/vrijwilligers, cliënten en naasten) elkaars belangen te bespreken. En die matchen niet altijd, maar dan kun je het er wel samen over hebben, eruit komen en op die manier naar elkaar toe groeien. Voor mij als medewerker is het belangrijk dat ik me in de groep cliënten verplaats en op die manier probeer de vraag, binnen de kaders, samen op te lossen.”

Fenna Chermin (teamleider) over zelforganisatie:

“Als teamleider wil je je team(s) zo goed mogelijk begeleiden in de weg naar zelfstandigheid. Als teamleiders doen we dat vanuit ‘dienend leiderschap’. Voor mij betekent dit dat ik soms wat meer naar de achtergrond ga, mensen vooral de ruimte geef. Openheid naar elkaar toe vind ik erg belangrijk en prettig. Dan weet je allemaal waar je aan toe bent en kun je ook het maximale eruit halen. De coaching die we als teamleiders krijgen is heel individueel gericht. Iedereen maakt zijn eigen proces door. Ik vind het heel fijn dat ik kan sparren met iemand van buiten de organisatie. Ook over situaties die zich voordoen. Mijn coach werkt niet binnen de organisatie en dat levert soms verrassende inzichten op die mij verder helpen. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat ik mezelf kan zijn in de manier waarop ik werk. Ik vind dit traject heel waardevol.”

Helma Corstjens (vrijwilliger en naaste WBC Echt):

“Ik vond het prettig dat we samen op locatie hebben kunnen praten over de koers. Dat er korte lijnen zijn. Dat is sowieso fijn bij SGL. Drempels zijn letterlijk en figuurlijk laag. Er is direct overleg tussen cliënten, medewerkers, naasten en vrijwilligers en mensen staan open voor elkaar. En dat ervaar ik zowel als vrijwilliger als naaste, want mijn man woont in WBC Echt. In de afgelopen 17 jaar heb ik veel ervaring opgedaan met hersenletsel. Als vrijwilliger kan ik die ervaring ook inzetten.”

“We hebben als vrijwilligers zijnde na de sessie aangegeven dat medewerkers echt een beroep op ons kunnen doen. Samen met Jeanne (we vormen een echt vrijwilligersduo) doe ik activiteiten met de cliënten, maar we kunnen op zoveel fronten iets betekenen voor de locatie. Het mooie is dat ideeën altijd worden omarmd op locatie en dat we daar de vrijheid in krijgen. Daarom hebben we samen besloten dat er een overleg komt tussen medewerkers en vrijwilligers waarin we bespreken wat we over en weer nodig hebben. Als het druk is op een locatie, dan kan een vrijwilliger toch de telefoon komen opnemen? Of een vrijwilliger kan in de huiskamer de boel draaiende houden. Dan heeft een medewerker de mogelijkheid om andere dingen op te pakken. Naast het overleg hebben we daarom nu ook een whatsapp groep. Daarin kan iemand van de locatie een verzoek zetten en dan kan een vrijwilliger dat oppakken. Ik vind het belangrijk dat ze niet schromen om te vragen. We doen het tenslotte samen!

Prijsvraag

Het is zomer! De tijd van (hopelijk) goed weer, lekker buiten zijn en ontspanning. We sluiten deze zomerupdate van de strategische koers graag af met een prijsvraag waarbij je hele leuke prijzen kunt winnen die allemaal wat te maken hebben met reizen….

Wat kun je winnen?

- 5 tijdschriftenbonnen van 20 euro
- 5 selfiesticks
- 15 rugtassen SGL
- 25 sneldrogende handdoekenWat moet je doen om een van deze mooie prijzen te bemachtigen?

Stuur ons daarvoor het antwoord op de volgende vraag:

Bij SGL word ik blij van……

Je mag je antwoord op alle mogelijke manieren uitwerken. Gewoon in een mailtje, op papier, als tekst, in de vorm van een kunstwerk, een foto, een tekening, een filmpje, of…. Het maakt niet uit. Als het maar jouw antwoord is op bovenstaande vraag.

Stuur je reactie naar: communicatie@sgl-zorg.nl of naar Postbus 5036, 6130 PA Sittard. (Wil je even vermelden of je medewerker, vrijwilliger, cliënt of naaste bent? Ben je naaste? Wil je dan ook even de naam van de cliënt vermelden s.v.p.?).

Deelname is mogelijk voor cliënten, naasten van cliënten, medewerkers en vrijwilligers van SGL. Door je reactie in te sturen geef je automatisch toestemming voor het gebruik van je inzending in uitingen van SGL.

EEN HELE FIJNE ZOMER!